Du kan spare en formue på dagligvarer i Sverige
Et svensk varehus sælger dagligvarer til under det halve af, hvad de koster i Danmark. Forbrugerrådet er rystet. Danske butikskæder har et forklaringsproblem, mener Enhedslisten19,95 kroner. Det er prisen på Dolmio tomatsauce i 10 af de største danske dagligvarekæder - Lidl, Netto, Bilka, SuperBrugsen og så videre.
I et svensk varehus koster den 11,95 svenske kroner svarende til 10,12 danske kroner - uden at være på tilbud.
Eller tag en æske med 60 Neophos Powerball opvasketabletter. De koster 137,95 kroner i Bilka, som det fremhæves på et stort gult prisskilt i butikken. 60 Neophos opvasketabletter koster kun 39,50 hinsidan - en besparelse på knap hundrede kroner - eller 71 procent.
24timer har sammenlignet Bilkas priser på 32 af de mest populære dagligvarer med priserne i det store svenske varehus Gekås, som ligger 200 kilometer fra København.
Højst overraskende kostede indkøbet det dobbelte i Bilka. 964,32 kostede varerne - alt fra neglelakfjerner til Havrefras - i Bilka.
I Gekås, der er Skandinaviens største supermarked, kostede samme varer i samme mængde 463,71 danske kroner. Det svarer til en besparelse på 500,61 kroner eller 52 procent.
Ikke en vare blev købt på tilbud.
»Jeg er virkelig rystet over denne meget store prisforskel, som igen bekræfter, at det er for dyrt at handle i Danmark. Alt for dyrt,« siger Forbrugerrådets direktør, Rasmus Kjeldahl.
»Men denne prissammenligning giver folk et retvisende indtryk af prisforskellene og en god grund til at handle i Sverige. For selv ved små indkøb er brobilletten betalt af besparelsen,« siger Rasmus Kjeldahl, som vurderer, at konkurrencen i detailhandlen fungerer langt bedre i Sverige end i Danmark.
»Og det taber danske forbrugere på - ikke mindst her under krisen,« siger han.
Helt uforståeligt
Også Enhedslistens Per Clausen er overrasket.
»Det er helt uforståeligt, at forskellen er så voldsom. Butikskæderne herhjemme har for mig at se ikke længere troværdige forklaringer på, at de skal være så meget dyrere,« siger han.
Klaus Melvin, leder af Aktive Forbrugere, kalder det en velbevaret statshemmelighed, hvorfor danskerne skal betale så meget mere.
»Når prisniveauet for fødevarer og dagligvarer i forvejen generelt er meget højt i Danmark, så ansporer det jo heller ikke nødvendigvis de store varehuse som Bilka til at udnytte stordriftsfordelene til lavere priser til forbrugerne,« siger Klaus Melvin.
»Måske netop på grund af høje avancer synes Bilka måske ikke, at der er en grund til at sætte prisen ned,« siger Klaus Melvin.
Per Clausen mener, at erhvervsminister Ole Sohn (SF) må få lavet en analyse af detailhandlens priser.
»For alt tyder på, at det er på høje tid, at vi politisk griber ind over for det miskmask af aftaler mellem distributører og detailhandlen, som har den konsekvens, at varerne bliver urimeligt dyre,« siger han.
Rasmus Kjeldahl er enig i, at politikerne kan gøre noget:
»Hvis man fra politisk side kan få detailhandlen til at konkurrere mere, vil det få stor positiv betydning for husholdningerne.«
Bilka har ikke ønsket at kommentere 24timers prisundersøgelse, men Geert Lair Christensen, analysechef i detailhandlens organisation Dansk Erhverv, mener ikke, at den kan bruges til at drage konklusioner om danske priser:
»Jeg vil ikke forholde mig til priserne, service med videre i den ene eller den anden butik i Danmark eller Sverige. De systematiske prissammenligninger mellem Danmark og vores nabolande viser, at prisforskellene kan forklares med moms, afgifter og forskelle i lønniveau. Det er også vigtigt at tage højde for, at særligt mange varer sælges på tilbud i Danmark.«
Per Clausen opfordrer såvel de store fødevareproducenter som detailhandlen til at indføre mere priskonkurrence, før de klager over planerne om at forhøje fedt- og sukkerafgifter.
Af Christian Kloster og Maria Cuculiza
Ingen kommentarer:
Send en kommentar