søndag den 7. oktober 2012

Luk den tovlige Tovhøjsskole...


Skole får bundkarakter – svigter tosprogede elever med slap pædagogik

Uddannelse
Tovshøjskolen i Brabrand, en forstad til Aarhus, har netop fået placeringen som Danmarks dårligste folkeskole. Det er målt på de karakterer eleverne får og hvordan de klarer sig, når de går ud af skolen.
Det er Undervisningsministeriet, som har offentliggjort en liste over alle skolers karaktergennemsnit. 17 skoler lever ikke op til kravene til kvalitet.

Kvalitet er i denne sammenhæng målt på tre områder: Afgangskarakterer over tre år, antallet af elever der begynder på en ungdomsuddannelse og elevernes karakterer i forhold til deres sociale baggrund.

Tovshøjskolen er den eneste skole der dumper på alle tre kvalitetskrav.

Det undrer mig ikke at skolen klarer sig så dårligt som den gør!

Skolen lukke øjnene for elevernes kulturelle bagage
For det første er der blandt det pædagogiske personale en generel modvilje mod at inddrage viden om elevernes kulturelle bagage.

Man tager reelt ikke højde for, at det store flertal af elever og forældre kommer fra ikke-vestlige ofte muslimske lande. Det betyder, at man eksempelvis ser bort fra at elever og forældre har forventninger til en skole som et sted, hvor læreren er autoriteten – punktum.

De tosprogede har ringe gavn af moderne undervisningsmetoder
På Tovshøjskolen sværmer man for nye smarte og ‘trendy’ undervisningsmetoder. De hedder sådan noget som ‘cooperative learning’ og de syv intelligenser’. Eleverne kan også hoppe sig til syvtabellen.

Mange elever har utrolig svært ved at administrere disse såkaldte ‘læringsmiljøer’, der kræver en høj grad af selvstændighed og indre styring. Forældrene ryster på hovedet.

Nul-tolerance – men kun på papiret
På Tovshøjskolen har man ganske vist en nul-tolerance politik for dårlig opførsel. Imidlertid er det meget sjældent, at der følger konsekvenser og sanktioner for elever med problemadfærd.

Tværtimod bliver problemadfærd oftest mødt med tilbud om adspredelse og en hyggesnak med én af skolens socialpædagoger, før eleven atter sendes tilbage på klassen. Til stor frustration for læreren, der måske oveni købet er blevet sparket over skinnebenet eller tiltalt med diverse ukvemsord.  En del elever planlægger faktisk selv hvornår de vil en tur i “aflastningen”!

De asociale elever får et pusterum men ingen konsekvens. Alle skoler med flertal af muslimske elever, bortset fra de islamiske friskoler, har arrangeret sig med et aflastningsområde besat med socialpædagoger og AKT- lærere, der kan modtage elever som flipper ud på klassen.

Disse betegnes ofte med positivt ladede ord som “pusterummet” eller “ventilen” og her føres der statistik over elevernes besøg, og hvad der har forårsaget besøget.  På Tovshøjskolen fylder registreringerne tykke mapper!

Drengene er en kæmpe udfordring for det pædagogiske personale, da de igen og igen formår at ødelægge undervisningen for sig selv og klassen. De stille og omgængelige elever, og dem der har prøvet en skole i forældrenes hjemlande, har ofte givet udtryk for, at de ikke forstår skolens slappe holdning til uro og ballade. Mange venter på en plads i en “hvid skole”.

De tosprogede elever nedvurderes
Det har altid undret mig, hvorfor så mange antager, at man ikke kan have det samme forventningsniveau til  muslimske elever og deres forældre som til etnisk danske.  I min optik er det en alvorlig nedvurdering af eleverne, når man som udgangspunkt arbejder med en anden målestok for, hvad eleverne kan opnå gennem skoleforløbet.
Det, man fokuserer på, har det jo med at vokse. Så hvis eleverne mødes
med, at de er mindre kompetente end gennemsnittet, så vil de sandsynligvis før eller siden identificere sig med det. Menneskers adfærd påvirkes som bekendt af de forventninger som omgivelserne giver udtryk for.

Tal dansk!
Utroligt mange elever taler et meget ringe dansk, når de møder i skolen. Og det til trods for at der i årtier er brugt mange ressourcer på at stimulere førskolebørnenes sproglige kompetencer.

Imidlertid har det kun haft ringe eller ingen effekt, da under en femtedel af de nye skolestartere har et alderssvarende dansk. Kender man til forholdene i et område som Gellerup, vil man vide at årsagen findes i hjemmene, hvor der generelt ikke lægges vægt på at tale dansk eller følge med i danske medier.

Man burde stille krav til forældrene om, at børnene taler dansk, møder veludhvilede, bespiste, og til tiden når klokken ringer ind.

Dæm op for de religiøse hensyn
I folkeskoler med flertal af muslimske elever bliver der desuden taget mere og mere hensyn til krav om religiøs særbehandling, eksempelvis i forhold til den muslimske faste. Det er der brug for at dæmme op for. Det kan jo ikke være rigtigt, at undervisningen hvert år skal køre på under halv kraft igennem en hel måned.

Muslimske elever faster ofte, især på mellemtrinnet og opefter. Sammenlagt med det store fravær, som er en realitet på en skole som Tovshøj, kan det jo reelt betyde at et helt år forvinder ud af et samlet skoleforløb. Meget fravær registreres især før og efter skolernes sommerferie.

Tovshøjskolen bør lukkes
Meget er gået galt på Tovshøjskolen, og det synes som en håbløs opgave at ændre kursen, når det er de få, der skal løfte de mange og ikke omvendt.

Derfor er det også min klare overbevisning at det eneste rigtige vil være at lukke skolen og fordele eleverne på kommunens øvrige skoler.

Det vil også have en anden fordel. En fjerdedel af skolens elever er indskrevet i specialklasser. Det er meget dyrt for skolen. Denne tunge økonomiske byrde ville blive fordelt på et større antal skoler, hvis Tovshøjskolen lukkede.

Så ville det blive de mange, der løftede de få.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar