søndag den 23. oktober 2011

Kholghi's koglerier - hans nagler hykleriet - både deres og vores - til væggen !

Den moderate dialog

Af  Farshad Kholghi, kommentator
Offentliggjort 23.10.11  kl. 03:01 
God søndag og velkommen til “Stikpillen.” Mit navn er Farshad Kholghi, og jeg er avisens undersøgende reporter. Dagens stikpille er en videooptagelse fra mødet mellem Karen Hækkerup og salafisternes talsmand, Sharia Snithals, samt en moderat imam fra det Islamiske Trossamfund, der fungerer som mægler.
Karen Hækkerup ser beslutsomt på Sharia Snithals, der skuler truende over mod hende. Hans gigantiske profetskæg har tydeligvis både skræmt - men også imponeret Karen. Ved siden af ham sidder den moderate imam fra Det Islamiske Trossamfund og puster på sin kaffe. Karen kigger på ham for at søge trøst; men den moderate imams øjne er fastnaglede til hendes brystparti. Så opdager han, at Karen kigger på ham, og hurtigt tørrer han både sit magelige smil af - og tager sine drømmende øjne væk fra hendes barm.

»Jeg tager afstand fra brys ? Øh jeg mener fra salafisterne ?« siger han og spilder sin kaffe.

Velkommen ? siger Karen men bliver afbrudt af Sharia Snithals.

»Du skal dække dig til, din usle vantro.«

Nej, fremstammer Karen usikkert. Denne bemærkning får Sharia Snithals til at skrige noget på arabisk. Han vælter sin kaffe på gulvet.

»Jeg tror, det ville være bedst, hvis du bare dækkede håret lidt til,« råder den moderate imam.

Jeg skal ikke, siger Karen.

»Men dit hår krænker ham jo. Sådan kan man jo ikke have dialog, vel?« svarer imamen.

Du har ret. Undskyld. For dialogens skyld vil jeg dække mig til.

Karen lægger sin vinterfrakke over sit hoved og kommer til at ligne et telt. Tilfreds sætter Sharia Snithals sig i stolen og med korslagte - i dette tilfælde halvmånelagte - arme nidstirrer han Karen, der nu er reduceret til en vinterfrakke fra H&M.

Vi ønsker ikke parallelsamfund? Og vi vil heller ikke have sharia.

Sharia Snithals eksploderer endnu en gang og smadrer vinduerne, hopper op på bordet og sparker til den fine PH-lampe.

»Wollah, sharia er islam. En muslim, der ikke følger shariaen, er ikke muslim. I undertrykker muslimerne. Vi lever i et multikulturelt samfund. Derfor har vi lov til at leve efter vores regler!« skriger Sharia Snithals og smadrer resten af kontoret.

Den skræmte Karen, der stadigvæk befinder sig bortgemt inde under sin billige vinterfrakke, beder den moderate imam om råd.

»Jeg tager jo bestemt afstand fra hans måde at opføre sig på ? Men han er krænket og føler sig marginaliseret, og derfor bliver han ekstrem i sine handlinger. Jeg synes, vi skal vise rummelighed og lade muslimerne få det, de ønsker: shariaen.«

Men jeg har det indtryk, at det ikke er alle muslimer, der ønsker det, mumler Karen.

»Altså, hvis nogen siger, at de ikke ønsker det, så er det fordi, de ikke ved bedre. Så kun for dialogens skyld og for at undgå ekstremistiske folk som Sharia Snithals, skal man lade shariaen blive udbredt og sørge for, at den bliver overholdt, i de boligområder, hvor muslimerne udgør flertallet.«

Vil du også have sharia? spørger Karen.

»Altså i en anden kontekst jo ? nej ? Måske. Men det er heller ikke mig, der er vigtigst her vel? Det er dialogen,« siger den moderate imam slesk.

Ok. Men så skal man også love, at vi kan fortsætte den gode dialog og tale pænt til hinanden.

»Helt sikkert?« smiler den moderate imam fra islamisk trossamfund og blinker til salafisten.
http://jp.dk/opinion/klumme/article2584732.ece

Ingen kommentarer:

Send en kommentar