tirsdag den 17. juli 2012

Så sorgligt det var att inse att all den svenska välviljan, all vår tilltro till utbildning, projekt,insatser, dialog …förståelse… förklaringar… inte biter ett dugg på människor vars världsbild är formad efter uråldriga regler.

Jag tar mig friheten att kopiera en kommentar av Minny på R&D:s artikel som länkas nedan:

”Jag kan delge departementet några erfarenheter efter att ha arbetat med samhällsinformation i Rosengård för vuxna, muslimska kvinnor.

Det blev en fullständig kulturkrock för mig. Hela min syn på integration förändrades.
Jag tog mig an uppgiften med entusiasm - och - lämnade den som en tilltufsad och lite rädd demokrat.
Jag började fundera över om vi inte måste kräva en viss assimilation av dem som flyttar till Sverige.
Varför?
Jo, jag mötte en idévärld och världsbild helt olik vår västerländska.
Jag fick lära mig att vissa värderingar inte går att förändra, även om dessa är oförenliga med svenska lagar och normer.
Jag fick bevittna hur moralpoliser utövade makt och kontroll så att inte den svenska kulturen skulle befläcka den egna gruppen.

Så sorgligt det var att inse att all den svenska välviljan, all vår tilltro till utbildning, projekt,insatser, dialog …förståelse… förklaringar… inte biter ett dugg på människor vars världsbild är formad efter uråldriga regler.

Så vad ska departementet göra?
Peka med hela handen och säga:
- Om ni vill leva i Sverige måste ni anpassa er till att det är svenska lagar som gäller här i landet. Inga andra.
- Jämlikhet råder mellan kvinnor och män. Sverige gör inga undantag på denna punkt. I vårt land är män och kvinnor självständiga individer. Släktens krav på ”heder” gäller inte här.
Kan ni inte acceptera detta, så kan ni inte heller leva här!

- Den svenska välfärden byggdes upp av våra svenska förfäder
och i modern tid av svenskar och europeiska arbetskraftsinvandrare.
Det är deras arbete som lagt grunden.

- Pengarna i välfärdssystemen, alla bidrag, betalas av våra gemensamma skattepengar.

- Ta död på myten att Sverige får pengar från FN för att ta emot alla migranter som kommer.

- Förklara att i Sverige måste även kvinnor arbeta för att försörja familjen.

- Kräv att de nyanlända lär sig att här i landet är det vanligt att man stiger upp klockan sex och börjar arbeta klockan sju.

- Var tydlig med att livet i Sverige innebär att man arbetar åtta timmar och att man anstränger sig för att skaffa en utbildning.

Det låter kanske tråkigt och lutheranskt, men ärligt talat kan vi bevara vårt välstånd om en stor grupp inte förstår eller vill förstå sammanhangen?”

http://www.rod.se/invandrare-p%C3%A5-kurs-f%C3%B6r-att-bli-svensk-0

Ingen kommentarer:

Send en kommentar