mandag den 9. juli 2012

Hvis islam er så sterkt for den enkelte, kan man ikke flytte til et sekularisert samfunn som Norge. Det er når man forventer at ens egen tro skal styre alt og alle rundt seg, at det blir helt feil.

Vil forby niqab

Kommunestyremedlem Anahita Hamedbarghi er opprinnelig fra Iran, men tror ikke på Allah. Hun vil ha forbud mot heldekkende hodeplagg.
Trude Brænne Larssen
Anahita Hamedbarghi er ikke mye imponert over politikerne i hovedutvalg for kultur, oppvekst og familie, som med Høyre i spissen nektet å ta stilling til spørsmålet om bruk av niqab i voksenopplæringen. I stedet sendte de saken videre til kommunestyret.
– Jeg synes det er feigt, og jeg mistenker at de rett og slett ikke turte å vedta et forbud der og da. Ved å sende saken over til kommunestyret, håper de kanskje å ikke dale i popularitet. Nå må saken vente i tre uker, før den blir avgjort, sier Hamedbarghi.
– Men er det ikke en diskusjon som det er greit at hele kommunestyret får være med på?
– Det er det, men hovedutvalget kunne i det minste kommet med et forslag til innstilling.


Hamedbarghi vokste opp i Iran, og hun legger ikke skjul på at hun er sterk motstander av å dekke seg til.
– Jeg mener slike hodeplagg er kvinneundertrykkende ... Nei, forresten. Det er riktigere å si at det er menneskeundertrykkende, for det handler ikke bare om kvinnene. Her i Norge burde det i alle fall være unødvendig. De fleste muslimer i Norge har selv valgt å komme hit, og de vet jo hvordan det er her.
– Hadde en nordmann sagt noe lignende, ville mange ment det var rasistisk betont. Du er klar over at slike uttalelser regnes for å være politisk ukorrekt?
– Ja, jeg er politisk ukorrekt. Det tør jeg også å være. Kanskje det er lettere for meg, med min bakgrunn. Jeg mener at dersom vi åpner for at hijab og niqab skal være lov å bruke, til og med helt ned i barneskolen, da gir vi samtidig mødre og fedre tillatelse til å forlange av sine døtre at de bruker det.

At Koranen krever av rettroende muslimske kvinner at de dekker seg til, holder ikke for henne.

– Personlig mener jeg at Koranen er skrevet av mennesker, og at den kan tolkes som man vil.
– Men for troende muslimer er det jo ikke slik. For dem er Koranen Guds ord, slik Bibelen er for kristne.
– Det kan så være. Likevel kan ikke muslimer forlange at samfunnet skal rette seg etter dem. Hvis islam er så sterkt for den enkelte, kan man ikke flytte til et sekularisert samfunn som Norge. Det er når man forventer at ens egen tro skal styre alt og alle rundt seg, at det blir helt feil.
– Det finnes vel også muslimske jenter som ønsker å dekke seg til?
– Jeg mener de blir indoktrinert til å si at det er noe de selv ønsker, hevder Hamedbarghi. – De læres opp til å tro at de havner i helvete hvis de ikke gjør det.


Hamedbarghi har selv brukt hijab i mange år, den gangen hun levde i Iran.
– Og jeg bruker det hvis jeg reiser dit, innrømmer Hamedbarghi. – Det er jeg nødt til, ellers blir jeg satt i fengsel og henrettet. Det blir noe annet. Når jeg er i Iran, retter jeg meg etter det som er loven der.
Hun synes likevel det er trist at ingen er villige til å kritisere sider ved islam.
– Det er ingen som tør! Vi kan kritisere paven, eller jøder, men så snart noen sier noe kritisk om islam, eller om Koranen, blir det farlig.
– Er du selv redd for å provosere det muslimske miljøet?
– Jeg ser konsekvensen av det jeg gjør, så svaret på det er ja. Særlig fordi jeg har to barn. Men jeg tenker at en eller annen må tørre å si det.
– Du frykter ikke at synspunktene dine skal tas til inntekt av folk med fremmedfiendtlige holdninger?
– Jeg har tenkt på det også. Håpet mitt er at slike folk kan se at bildet er mer nyansert enn det de trodde før - at ikke alle utlendinger er like, eller mener det samme. Kanskje det kan bidra til å åpne noen sinn, sier Anahita Hamedbarghi.
http://www.gjengangeren.no/nyheter/vil-forby-niqab-1.6766200


Ingen kommentarer:

Send en kommentar