mandag den 9. juli 2012

Sverige et tidligere demokratisk brodersamfund - vi idag ser på med sorg og foragt !

Foto: URBAN ANDERSSON

”Det är ganska obehagligt”

Onlinespelet riktar sig framför allt till barn.   Onlinespelet riktar sig framför allt till barn.

Onlinespelet går ut på att mörda Jimmie Åkesson

Onlinespelet går ut på att skjuta ihjäl Jimmie Åkesson (SD) medan blodet sprutar.
Det riktar sig framför allt till barn.
– Det är ganska obehagligt, man vet inte om man ska ta det på allvar, säger Åkesson.
Det krävs bara några musklick för att nå sajten. Där ligger ett spel som går ut på att skjuta ihjäl Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson, för att rädda invandrare. Ju fler gånger spelaren träffar rätt så ökar poängen medan blodet sprutar på skärmen.

”Sagts att man ska döda mig”

Jimmie Åkesson själv har hört talas om spelet. När han i går anlände till Almedalen, där han ska hålla tal i kväll, gav han sin syn på onlineattacken.
– Det börjar bli ganska vanligt med den här typen av uttryck. Det har sagts i sociala medier att man ska döda mig och så kommer en sådan här sak. Det är ganska obehagligt. Man vet inte riktigt vilka som ligger bakom och om man ska ta det på allvar eller inte, säger han.

Omskakad

Åkesson säger att nätattackerna inte påverkar hur han agerar i sitt jobb.
– Jag lägger mig inte i säkerheten kring mig. Jag utgår från att säkerhetspolisen gör vad de ska, det är det enda jag kan göra.
Men på ett personligt plan är SD-ledaren omskakad.
– Det är klart att det påverkar både mig och andra folkvalda. Det handlar inte i första hand om mig utan det hot som finns mot de som engagerar sig politiskt. Det är en större fråga än bara det här lilla spelet. Det är tråkigt att det måste vara så.

Kom via en Facebook-grupp

Aftonbladet kan i dag avslöja att det är Jesper Ekerling som sedan femton år tillbaka driver sajten där spelet ligger. Han berättar att spelet kom till sajten via en stor Facebook-grupp.
– Det är ett skämt. Det är ingen som går in på vår sajt för att skjuta en partiledare. Man går in för att spela spel. Det där är liksom en kul grej. Det är inga motiv bakom, förutom att väcka uppmärksamhet, säger han.

Majoriteten av besökarna är barn

Enligt Ekerling är det spelintresserade i alla åldrar som besöker sajten. Men majoriteten är barn.
– Man behöver inte bli medlem så vi kan inte riktigt se målgruppen. Men det är väl folk från kanske 12 till 25 år och 90 procent killar.
Kan det inte finnas en fara i att unga sitter hemma framför datorn och spelar ett spel som går ut på att man ska skjuta en partiledare för ett svenskt riksdagsparti?
– Nej, det är ju ganska uppenbart att det är på skoj.

Värt att stanna i rampljuset

Trots att Jimmie Åkesson är illa berörd av den hotfulla stämningen på nätet så anser han att det är värt att stanna kvar i rampljuset.
– Jag har ju valt att vara engagerad men ibland funderar jag på vad det är man håller på med när man utsätts för sådana här kränkningar.
Pär Karlsson
Anette Holmqvist

http://www.aftonbladet.se/nyheter/almedalen2012/sverigedemokraterna/article15056315.ab

Ingen kommentarer:

Send en kommentar