24.09.12: Fredagens demonstrasjon på Youngstorget, der 3 500 troende møtte frem med taktfaste rop om ”takbir” – et historisk krigsrop – som betyr Gud er større, var først og fremst et overtydelig varsku om at ytringsfrihetens kår er på retur. Varskuet sørget ikke minst kirkens representant for, biskop Ole Christian Kvarme, men også ordfører Fabian Stang. Kvarme møtte den indignerte massen med lovnad om at kirken var på deres side i kampen mot ytringsfriheten, mens Stang presterte å uttrykke ”forståelse” for at Muhammeds etterfølgere reagerer ”med sinne og raseri når det kjæreste vi har blir hånet og ydmyket”. Ikke et ord om vold og drap den siste tiden. De krøp i frykt for totalitære krefter?
Dato publisert: 9/24/2012 Siste gang redigert: 9/24/2012 2
Hege Storhaug, HRS
Jeg
møtte frem på Youngstorget for å kjenne på stemningen. Det var ingen
god følelse, ikke minst også grunnet de mange uniformerte mennene og
kvinnene. Inntrykket blir massivt når tusener står samlet og takstfast
utbasunerer slagord mot selve nerven i demokratiet vårt, et demokrati
som er hele grunnessensen for at den samme massen har valgt å nyte godt
av friheten og velferden vår. Det er bokstavelig talt et mentalt hav av
avstand mellom det tradisjonelle norske og dette visstnok ”nye vi”.
Å
skue utover folkehavet fra Møllergata og ned på Youngstorget, gir
unektelig en fornemmelse av at de mørke skyene man de siste årene tidvis
har kunnet skimte på himmel rykker stadig nærmere og blir mørkere og
mørkere. Hvilket Oslo og Norge ser vi om 20 – 30 år? På fredag
mobiliserte Islamsk Råd og moskeene 3 500 lydige troende (ifølge
politiet), eller var det hele 6 000 (ifølge arrangøren)? Hvor mange
klarer de samme å mobilisere om få år? Vil de da kunne føle seg så
sterke i sitt ummah, at de vil gå fysisk til verks?
Det
er umulig ikke å la tankene gå til ansvarlige politikere de siste
tiårene som har tillatt innvandring av folk som overhodet ikke klarer å
tilpasse seg et åpent, fritt demokrati: visste politikerne hva de åpnet
grensene for? Det kan de umulig ha gjort, sier fornuften min. Følelsene
sier dog følgende: politikerne burde ha visst hva de åpnet for. Ikke
minst etter revolusjonen i Teheran i 1979.
Biskop
Kvarme har valgt side. Han er på de krenkedes lag og smurte de krenkede
sjelene etter beste evne. Som en venn ved min side sa det: møter jeg
Kvarme en dag, kommer jeg til å si at jeg skjemmes over å være medlem av
samme kirke som han.
”Som
troende forstår vi hverandre,” sa Kvarme fra talerstolen. Vi ønsker ”å
verne og styrke vårt fellesskap”, fortsatte biskopen.
Vårt fellesskap? Biskopen og ummah? Som en plakat målbar: ”Filmen er et større angrep på menneskeheten enn en atombombe.”
Er Kvarme tilregnelig?
Fabian
Stang ga full støtte til ytringsfriheten, det skal han ha. Men jeg
reagerte med forferdelse da Stang sa følgende: ”Det er forståelig å
reagere med sinne og raseri når det kjæreste vi har blir hånet og
ydmyket.” Her legitimerer Stang indirekte både det underliggende
voldspotensialet grunnet ”sårede” følelser, at Muhammed er verdt å dø
for (vi har jo hørt mang en talsperson den siste tiden i Norge forklare
oss at de elsker Muhammed høyere enn sitt eget liv og sin egen familie),
og at en amatørmessig filmsnutt er verdt å ta mer på alvor enn drap
begått av Muhammeds selvoppnevnte soldater, endog drap på diplomater.
Stang
burde holdt en tordentale om at det eneste ukrenkelige på denne jord er
menneskelivet, og at alle påståtte guder og profeter kan harseleres med
herfra og til evigheten, for slik vant vitenskap og fremskritt frem og
ga oss velferd og frihet – i motsetning til…
Stang
kunne tatt en Fogh Rasmussen og bedt folk om å ”holde religion
innendørs”, og påpekt det faktum at fremskritt de siste århundrene,
handler om ”at det har vært mennesker som har hatt motet til å
provosere. Noen ble endatil kalt kjettere, og det kostet livet for
andre. Men det er da befriende at det var noen som turte å ta på seg den
kjetterske oppgaven å fastholde at jorden ikke var flat, men rund. Det
handler helt grunnleggende om at opplyste og frie samfunn kommer lengre
enn uopplyste og ufrie samfunn, nettopp fordi noen tør provosere og
kritisere autoriteter, enten det er politiske eller religiøse
autoriteter” (Jyllands-Posten 30.september 2005). Han fortsatte slik om konsekvensene av å la ekstreme lamme fornuften:
”Hvis
den frykten får lov til å lamme ytringsfriheten vår, så lammer den
folkestyret vårt, og så har de radikale kretsene oppnådd akkurat det de
ville. At vi begrenser vår ytringsfrihet og lever på en annen måte. At
truslene gjør oss så fryktsomme, at vi plutselig legger en demper på oss
selv og ikke lengre tør leve et liv og leve opp til de prinsipper som
vi gjerne vil ha samfunnet vårt bygget på.”
Men
vi har ingen statsminister, statsråd eller ordfører av dette formatet i
Norge. Og vi har ingen imamer som forstår hvorfor lønningsposen deres
fylles opp hver eneste måned, først og fremst ved hjelp av Fru og Herr
Hansens skattekroner til fellesskapet.
Denne uttalelsen til Fogh Rasmussen i Politiken 20.mai 2006, mynter jeg særlig på Kvarme:
”Det
er grunn til å advare mot fundamentalister og fundamentalisme i alle
leirer. Religion kan frata mennesker frihet og personlig ansvar (…) Helt
grotesk blir det når det forlanges at nåtidens mennesker ukritisk og
bokstavelig skal etterleve sindrige fortolkninger av forskrifter angitt i
årtusengamle hellige skrifter. Det er ren formørkelse. Endelig er det
en risiko for at fundamentalistisk religiøsitet simpelthen bremser for
utvikling og fremskritt. Det gjelder særlig hvis religionen legger seg
over vitenskap og utdannelse og forbyr forskning og undervisning i
bestemte vitenskapsområder eller teorier som måtte stride mot religiøse
dogmer. Slike samfunn er dømt til å sakke akterut i fornyelse og
utvikling, vekst og velstand (…) vi skal i høyere grad være bevisste om
de prinsipper og holdninger som har gjort Danmark til et samfunn med en
sterk sammenhengskraft. Det skal vi gjøre ved å insistere på at religion
først og fremst er en privatsak.”
Kvarme
ber oss om å ha respekt: ”Vi bruker vår ytringsfrihet i dag til å vise
at vi må ha respekt.” Beklager Kvarme, men respekt for en av historiens
verste mørkemenn – Muhammed – er ensbetydende med åpne øyne å seile inn i
formørkelsen.
Man
må undre seg: har ikke Kvarme satt seg inn i hvem Muhammed var? Det
foreligger faktisk to Muhammed-biografier på norsk, skrevet av nordmenn.
Halvor Tjønn sin bok fra i fjor: Muhammed. Slik samtiden så ham, som fikk Arne Dvergsdal i Dagbladet til å slå fast følgende i ingressen:
Behovet for Halvor Tjønns bok er hevet over enhver tvil.
Snakker om å treffe blink.
Dvergsdal forsatte slik:
Det er, for den som ikke visste bedre, sjokkerende lesning om en brutal og hevngjerrig despot.
Jo takk, så rett så rett, men Kvarme leser verken Dagbladet eller høyaktuelle bøker, heller ikke den ferske utgivelsen i år: Muhammed – kriger og profet av Knut Lindh, som allerede i tittelen har sagt så mye at Kvarme og hans like burde løpe og kjøpe?
Kritisk
fornuft har forlatt kirkas høysete, det samme kan sies om Stang, som
bedre hadde kledd å holde seg hjemme eller vist massen den pene stumpen
sin.
Jeg innrømmer det: jeg var på gråten da jeg så utover Youngstorget fredag ettermiddag 21.september 2012.
Foto:
Ummah samler seg. Her omfavner imam ur-Rehman ved islamistiske Islamic
Cultural Centre en shiasjeik i deres felles kjærlighet for krigeren og
drapsmannen Muhammed.
Imamene på geledd
Kvinnene stiller seg ”naturlig” opp i utkanten av demonstrasjonen.
Kvinnene stiller seg ”naturlig” opp i utkanten av demonstrasjonen.
Atombombeplakaten
Tilskuere
Ummahen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar