onsdag den 11. maj 2011

Islam har erstattet kommunismen

Konvertering opfattes som et forræderi mod familien og gruppen. På det teologiske plan er denne identifikation mellem borger og tro også dybt rodfæstet. At være muslim svarer til at have fuldbyrdet sin åndelige udvikling og blive et helt menneske. At forlade islam er derfor naturstridigt, ligesom homoseksualitet af nogle opfattes som værende i strid med menneskets sande natur," forklarer Jean-Luc Blanc.

Denne tendens forstærkes klart i den fundamentalistiske udgave af islam, der har haft fremgang de seneste 20-30 år, især under indflydelse af Saudi-Arabiens aktive eksport af salafismen og dens saudiske udgave, wahabismen.

"Konsekvensen er mere radikale krav om rettroenhed for at være borger. Man skal ikke alene være rettroende, man skal også være det på den rigtige måde. Ikke kun muslim, men sunnimuslim, ikke kun sunnimuslim, men også salafist," påpeger Samir Khalil Samir.

Men tendensen forstærkes også af politiske regimer, som ser en egeninteresse i at promovere en form for religiøs nationalisme, der sætter lighedstegn mellem national og religiøs identitet. Det har ført til et skift i motiverne for undertrykkelse af religionsfriheden fra ateistisk "nej til al religion" hen imod et religionsnationalistisk "ja – men kun til én religion", som Berthold Pelster fra den tyske afdeling af den katolske organisation Hjælp til Kirken i Nød udtrykker det.

I totalitære stater, hvor de individuelle frihedsrettigheder generelt trædes under fode, er indgrebene i religionsfriheden samtidig led i et samlet forsøg på at bremse enhver form for pluralisme, vurderer Vincent Legrand, lektor i islamologi ved Det katolske Universitet i Leuven i Belgien.

"Tag for eksempel de tidligere sovjetrepublikker med muslimsk befolkningsflertal, herunder Usbekistan, som er en af de virkelig sorte pletter for religionsfriheden. Man kan se undertrykkelsen af religionsfriheden som en arv fra den sovjetiske statsateisme. Men undertrykkelsen af religiøse mindretal hænger også sammen med de totalitære regimers ønske om kontrol og om at undertrykke enhver form for selvstændig tænkning i samfundet. Det var jo netop, hvad vi oplevede i det tidligere Sovjetunionen: at kirkerne, den katolske i Polen og den protestantiske i Østtyskland, var nogle af de fristeder, hvor modstanden mod regimet kunne komme til orde," påpeger Vincent Legrand, som tidligere var rådgiver om kristenforfølgelser for Comece, de katolske kirkers organisation i EU.

En anden af totalitarismens klassikere er instrumentalisering af religiøse mindretal til at befæste den politiske magt.

Det ses i for eksempel Algeriet, hvor militærregimet efter at have ført en blodig krig mod Fronten til Islamisk Frelse og dens terrorgren, GIA, nu slår ned med hård hånd på kristne missionærer, blandt andet med en blasfemilov og stramninger for udøvelsen af andre religioner end islam.

Som den algeriske journalist ved det fransksprogede dagblad Le Soir ironisk har skrevet på sin blog:

"De unge har ikke noget arbejde, men til alt held har vi præsident Bouteflika til at beskytte os mod en håndfuld kristne missionærer."

Et andet eksempel er Bangladesh, påpeger Mathews George Chunakara, direktør for Kirkernes Verdensråds internationale kommission.

Men hvilken rolle spiller den islamiske teologis væsen og selvforståelse i de muslimske landes systematiske undertrykkelse af religionsfriheden?

"Islam ser ikke sig selv som en ny religion, men som fuldendelsen af den sande religion, og det har konsekvenser for synet på andre religioners eksistensberettigelse," siger Samir Khalil Samir, professor i islamologi ved Saint Joseph-universitetet i Beirut og Det Pavelige Institut for Arabiske Studier i Rom.

"Islam ser jødedommen og kristendommen som forvanskede udgaver af den rette tro. Den tro, Gud indpodede i menneskets hjerte, blev i første omgang misforstået og fordrejet, indtil islam kom som udtryk for den sande tro," siger Samir Khalil Samir.
 Islams forståelse af kristendommen og jødedommen som fordrejede udgaver af den rette tro skaber et særligt problem med accept af religionsfriheden. En særlig drejning af denne udlægning går på, at de kristne har forfalsket eller fordrejet deres hellige tekster, så Bibelen og evangelierne har fjernet sig fra det oprindelige budskab, der var i overensstemmelse med Koranen. Og det har konkrete konsekvenser for synet på religionsfriheden," siger Samir Khalil Samir.

"Den teologiske retning, der placerer Koranen i en historisk sammenhæng, eksisterer," siger også Vincent Legrand fra Det Katolske Universitet i Leuven i Belgien. "Men den bekæmpes indædt. Tænk bare på den egyptiske universitetsprofessor Abou Zeid, som argumenterer for en historisk læsning af Koranen. Han er blevet anklaget for at have forladt islam og tvunget til at lade sig skille fra sin muslimske hustru imod begges vilje," siger den tidligere rådgiver for EU's katolske kirker.




http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/418461:Kirke---tro--Hvorfor-er-religionsfrihed-et-smertensbarn-i-den-islamiske-verden?all=1

Ingen kommentarer:

Send en kommentar