“I Sverige skräms kritiker av islam till tystnad”
Statsvetaren Lisbeth Lindeborg har skrivit en debattartikel om svensk konfliktskygghet kring islam. Hur kritiker av islam skräms till tystnad genom att de utpekas som rasister och islamofober i syfte att skrämma upp dem. Denna artikel är högaktuell – trots att den är skriven 2007-06-03 i DN.
Till skillnad från våra grannländer och stora EU-länder sopar Sverige obekväma frågor under mattan. Sverige hör till de länder i Europa som präglas av en snedvriden och konfliktskygg debatt om islam. I Sverige attackeras företrädare för en konstruktiv kritik av islam och de utpekas som islamofober i syfte att skrämma dem till tystnad.
Detta är särskilt olyckligt eftersom FN:s råd för mänskliga rättigheter nyligen antog en resolution som i princip förbjuder kritik av islam. Resolutionen är en skandal, eftersom FN-rådet borde veta att mänskliga rättigheter är till för att skydda individer, inte skydda religioner. För de muslimer som vågar sina liv för en vidareutveckling och modernisering av islam är FN-resolutionen ett slag i ansiktet, skriver doktorn i statsvetenskap Lisbeth Lindeborg.
“Första tanken var att det måste handla
om ett aprilskämt. Men närmare efterforskning visade att FN:s råd för
mänskliga rättigheter, Human rights council, den 30 mars 2007 antog en
resolution som i princip förbjuder kritik av islam. Ty även om
resolutionen, som OIC (Organization of the islamic conference) tagit
initiativet till, uttalar sig mot “förtal av religioner och deras
värderingar” i allmänhet, så nämns bara “det förtal som muslimska
minoriteter och islam” utsatts för sedan 11 september 2001. Vad som
däremot inte nämns i resolutionen är islamiska länders diskriminering
och förstörelse av kristna helgedomar; inte heller nämns förföljelsen av
andra religiösa minoriteter och dödandet av kristna dignitärer eller
avsaknaden av religionsfrihet i nästan alla stater med en muslimsk
majoritet.
Av de 47 stater som valts in i det
Genève-baserade Human rights council är de flesta allt annat än
förebildliga demokratier. Och av de 24 stater som röstade för
resolutionen är flertalet mer eller mindre totalitära med undantag av
halvdemokratier som Ryssland, Mexiko och Sydafrika. Bland de 14 stater
som röstade emot var rådets tio europeiska stater plus Japan, Kanada,
Sydkorea och Guatemala; de nio som lade ned sin röst representerade
Latinamerika och Afrika.
I kommentarer från internationella
juridiska experter (från både muslimska och icke-muslimska stater) och
från Human rights watch utdöms resolutionen som skadlig för
grundläggande mänskliga rättigheter, yttrande- och tryckfrihet.
Ty resolutionen är en skandal. Som
officiell väktare av mänskliga rättigheter borde FN veta att de
mänskliga rättigheterna är till för att skydda individer och deras
rättigheter, inte skydda religioner.
[...]
Ty reformmuslimer världen över är väl
medvetna om att endast konstruktiv kritik kan föra utvecklingen av islam
vidare på samma sätt som kristendomen gick igenom sina svåra
utvecklingsperioder alltsedan medeltiden med upplysningen som en
avgörande fas.
En absolut förutsättning för denna
konstruktiva kritik är en öppen debatt utan politiskt korrekta
skygglappar. Nu hotas en sådan debatt av FN-resolutionen samtidigt som
denna bidrar till det fastlåsta debattklimatet i några europeiska länder
utöver de islamiska staterna.
I jämförelser som jag kunnat göra
i Europa måste jag tyvärr konstatera att Sverige hör till de länder som
inte bara sopar de ytterst viktiga men obekväma frågorna under mattan
utan även utmärker sig för en snedvriden debatt till skillnad från
diskussionen i Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Danmark och även
Norge som är mer öppen, framtidsinriktad och upplysningsfrämjande.
I Sverige attackeras företrädare för en
konstruktiv kritik av islam och de utpekas som islamofober i syfte att
försöka skrämma dem till tystnad. Detta provinsiella debattklimat
präglat av konfliktskygghet och bakåtsträvande tendenser återfinner jag
ingen annanstans i våra grannländer.
I många samtal med en rad av världens
främsta reformmuslimer (inom ramen för ett bokprojekt)/…/ betygar
samtliga att en reform av islam är en global fråga som rör oss alla och
som kräver inblandning av icke-muslimer. Att så få yttrar sig i denna
debatt som rör utvecklingen i över femtio islamiska länder beror enligt
deras utsaga dels på skrämseltaktik från det konservativa och
fundamentalistiska islam, dels på västliga islamforskare/orientalister
som menar att inga obehöriga kan gå in på deras revir.
[...]
För samtliga reformmuslimer är förtrycket
av kvinnan inom islam en nyckelfråga. Hur kvinnan värderas som människa
upplevde jag själv vid ett besök för en kort tid sedan i Syrien. Där
hade jag privilegiet att personligen få träffa och tala med stormuftin
av hela Syrien, teologie doktor Ahmad Hassoun. Jag var enda kvinnan i en
grupp på fem personer, därav en politiker och tre professorer.
Naturligtvis välkomnade mig doktor
Hassoun inte med en handhälsning, och då jag ställde en fråga besvarade
han den med halvslutna ögonlock. Inte heller under den påföljande
lunchen i ett avskärmat rum på en känd restaurang där jag satt snett
emot stormuftin bevärdigade han mig med en blick. Islamiska teologiska
dignitärer bevärdigar bara sina likar (det vill säga andra män) med
blickkontakt.
I samtalet hade dr Hassoun, som är en
ytterst karismatisk och högt bildad person, uttalat sig positivt om
demokrati och sekularism. Då jag däremot berörde kvinnofrågan reagerade
han negativt. På min fråga vad han ansåg om att den muslimska feministen
och professorn Amina Wadud ledde en fredagsbön i New York nyligen
förklarade han att en kvinna som ju är oren – genom sin menstruation –
aldrig kan stå framför en skara av män.
Vidare menade doktor Hassoun att om ett
gift par inte kan få barn kan mannen ta ännu en fru. På min fråga om det
inte var dags att ändra på dessa uråldriga regler fick jag svaret att
man inte kan ändra på något som påbjudits av Gud. Det kan påpekas att
även om lagsystemet i Syrien, som är ett av den islamiska världens mest
sekulärt orienterade länder, bygger på det franska så är familjelagen
där sharia-baserad likt de flesta muslimska länder. (Intressant i
sammanhanget är att före detta stormuftin Bencheikh deltog i en
fredagsbön i Toronto som leddes av en kvinna i februari 2006. Eftersom
ingen moské var villig att låta en kvinna leda kongregationen fick bönen
äga rum i en restaurant.)
Mot bakgrund av FN-resolutionen skulle
mina kritiska frågor utan tvivel kunna uppfattas som förolämpande. Vad
Bencheikh och de andra reformmuslimerna ger uttryck för är likaledes
“förbjudet”. Att FN på detta sätt ger fundamentalisterna fritt fram är
skandalöst. Lika illa är att medierna knappt tagit upp denna brännande
fråga. För de muslimer som vågar livet för en vidareutveckling och
modernisering av islam är resolutionen höjden av cynism.
LISBETH LINDEBORGPublicerad i DN 2007-06-03
Ingen kommentarer:
Send en kommentar