Seksuell kulturkollisjon
Før jul skapte danske Lars Hedegard i Trykkefrihedsselskabet (TFS) bruduljer i media etter hans usagn om seksuelle overgrep innad i muslimske familier. Utspillet fikk blant annet Naser Khader til å trekke seg som rådsmedlem i TFS. Det gjør ikke jeg, for Hedegaard har satt fingeren på et svært ømtålig tema som fortjener en nyansert og dyptpløyende debatt. Det ville nemlig lette manges hjerter om seksuelle overgrep mot særlig jentebarn og kvinner innad i muslimske storfamilier og i muslimske samfunn blir satt på dagsordenen. Derfor er det bakstrebersk at Naser Khader velger å melde seg ut av TFS istedenfor å formilde kunnskap han måtte ha om dette sensitive temaet.
Dato publisert: 1/3/2010 Siste gang redigert: 1/3/2010 1:
Av Hege Storhaug, HRS
Danmark og Europa står overfor en voldsom kulturkollisjon mellom våre åpne samfunn der menn og kvinner omgås vennskapelig i det offentlige og private rommet, kontra den utbredte kjønnssegregeringen i muslimske kulturer og miljøer, som fører til omfattende seksuell frustrasjon, undertrykking og overgrep. Jeg vil etter 17 års erfaring tett på muslimske kulturer i Norge og gjennom over to års opphold i Pakistan, påstå at det finnes knapt en kraftigere kulturkollisjon mellom ”oss og dem” enn nettopp på dette området. Faktisk opplevde jeg allerede i mitt første møte i 1992 med en norskfødt og tvangsgiftet jente av pakistanske foreldre, seksuelle overgrep. Hun ble i tidlig pubertet seksuelt misbrukt av broren, og da hun til slutt lettet sitt hjerte til moren, ble all skyld veltet over på henne: Hun måtte ha fristet han. Da er vi allerede ved den brutale kjernen i klassisk islam: Kvinnen er fristerinnen, mannen er offeret. Derfor er det hennes plikt å sikre at seksualitet kun skjer innenfor legaliserte rammer, det vil si ekteskapet. Herav den strenge kjønnssegregeringen i islam.
læs mere....
http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=36&tekstid=3106
Den herredømme mentalitet, der fører til grov kriminalitet, har en svensk forsker kortlagt i tal. Dr. jur. Ann-Christine Hjelm undersøgte alle sager om personfarlig kriminalitet ved en af de svenske landsretter, Svea Hovrätt i året 2002. Svea Hovrätt inkluderer bl.a. Stockholm og Uppsala län og svarer til en landsret i Danmark. Der var i alt 2931 straffesager og samtlige er gennemgået af Hjelm. Juristen konkluderer bl.a. "Det finns en överrepræsentation av personer med utländsk härkomst bland landest grove brottslinger." Nemlig 39 personer ud af 103 gerningsmænd. Der var 91 sager med et fysisk tilredt kriminaloffer og heraf kunne de 15 entydigt afgøres at være etnokulturelt bestemte. Det vil sige, at de helt afgjort ikke skyldtes druk, misbrugsproblemer, psykisk sygdom eller andet i eksempelvis traumatiserede flygtningefamilier. Om motivet i disse sager siger Hjelm: ” (...) attityderna, värderingerna och agerendet [är] i olika grad relaterade till ett kollektivt hedersrelaterat resonemang.”
Dr. jur Ann-Christine Hjelms opgørelse er opgjort i tabeller og diagrammer. Her følger imidlertid nogle af tallene:
Dr. jur Ann-Christine Hjelms opgørelse er opgjort i tabeller og diagrammer. Her følger imidlertid nogle af tallene:
· Mishandling: 21 sager, heraf 4 med motiv i etnokulturel ære og kontrol.
· Mord: 16 sager, heraf 4 med etnokulturelt motiv.
· Voldtægt: 4 ud af 25 sager havde etnokulturelt motiv, idet de havde til hensigt at kue kvinder til underordning i kollektivet.
I voldtægtssagerne kom i øvrigt 23 % af de dømte fra Tyrkiet, Mellemøsten eller Nordafrika, mens svenskere udgjorde bare 15%. Hjelm konkluderer om voldtægterne ” (...) der finns altså en omfattende överrepresentation av fall där gerningsmännen är av utländsk härkomst, vars attityd och agerande tyder på att de anser att flickorna och kvinnorna är tillgängliga att utnyttjas sexuellt .” ( Ann-Christine Hjelm: Är kulturgenererad grov brottslighet myt eller verklighet? : brottsoffer och gärningsmän vid grova brottmål i Svea hovrätt 2002).
De historisk ideologisk kønsroller har kun ændret sig lidt i forhold til mange andre strukturer i Mellemøstlige muslimske samfund. Kun i større byer er videregivelsen af tidligere nævnte traditionelle muslimske normer og standarder, herunder opfattelsen af mand og kvindes natur udfordret. Både nationalistiske og islamistiske bevægelser har nemlig i høj grad hævdet vigtigheden af de islamiske moralbegreber. På den måde fastholdes sharias opfattelse af kønnenes natur, ansvar og rettigheder via dannelsesidealerne. Dette kønssyn oplever vi også i dansk sammenhæng, og det er formentlig stærkt medvirkende til at ”omkring 70 % af danskerne opfatter indvandreres anderledes forhold til deres religion som et problem." (Tørklæder, tillid og tørre tal. Geert Laier Christensen, CEPOS 2010, s.89).
For nylig kom det frem i en Hollandsk undersøgelse af tilflugtsstedet Fier Fryslân for æresvolds-truede indvandrerpiger og unge kvinder, at halvdelen af kvinderne har været udsat for seksuelt misbrug af deres familie. 52 % var misbrugt af en fætter, 22 % af en bror, og 20 % af en onkel og 8 % af deres far Socialarbejderne forventede slet ikke så høje tal i en æres- og mødomsorienteret kultur, og derfor kom denne opdagelse af et enormt misbrug som en overraskelse for både socialarbejdere og psykiater på tilflugtsstedet, forklarer psykiater Zohra Acherrat-Stitou. (Dochters van Zahir ministeries van Justitie en VWS, 2010). Dette mønster med æresvold ”udadtil” og seksuelle overgreb ”indadtil” bekræftes af dokumentarist Hege Storhaug Human Rights Service Norge, der observerer ”omfattende seksuell frustrasjon, undertrykking og overgrep” i muslimske miljøer.
http://www.rights.no/publisher/print.asp?id=54&tekstid=4586
Ingen kommentarer:
Send en kommentar