onsdag den 9. maj 2012

Ni som bor i Malmö eller närhet, boka en tid hos Vicky, eller köp ett presentkort att ge bort,


Frisörskan Vicky Sjöberg skriver om diskrimineringsfallet angående slöjan

 
 
 
 
 
 
19 Votes

Rayan Abdel Rahman – "Det är inte för pengarnas skull", sa hon
SweCon har startat en insamling för att hjälpa Vicky – sist i artikeln
RÄTT VERSION På sin blogg skriver Vicky Sjöberg, som är född och uppvuxen i Ungern: ”Det är jag som är frisören som avvisade en praktikant som ville bära slöja på min salong i mars 2011, en händelse som media skrev om i slutet av april 2012 i samband med det rättsliga efterspelet då praktikanten stämt mig för diskriminering. Jag driver hårsalongen Emesuell Skönhetsstudio i centrala Malmö sedan 1998 och våren 2011 skulle jag ta emot en praktikant”.
”Personen i fråga, en då 17-årig kvinna, hade inte fått praktikplats någon annanstans och hennes kompis, som praktiserat hos mig tidigare ett antal gånger, frågade om jag kunde ta emot hennes klasskamrat och jag som alltid är snäll sa ok, trots att jag egentligen inte hade någon plats att erbjuda. När 17-åringen kom till salongen för att börja sin praktik bar hon slöja och jag berättade för henne att hon tyvärr inte kunde praktisera hos mig på salongen eftersom hon bar huvudbonad, i detta fallet slöja”.
Vicky gjorde samtidigt klart att hon inte hade något emot hennes religion eller henne som person. Dessutom skrek inte Vicky åt henne, fast media uppgett detta, utan uppträdde korrekt. Vicky intervjuades i diverse tidningar om episoden, som ledde till en stämning, bland annat i City Malmö där Vicky ”förhördes” i drygt 10 minuter av journalisten, utan att rätt version nämns. Artikeln uppgav endast en mening från Vicky, som dessutom inte stämde.
”Tidningarna har vinklat händelsen och fått det till att det är synd om den nu 18-åriga flickan som inte var ute efter pengar, enligt henne själv, utan anmälde mig till polis och diskrimineringsombudsmannen (DO) för olaga diskriminering för att andra tjejer med slöja inte ska behandlas på det sätt som hon säger att hon blivit behandlad på. Se också Sydsvenskan från 2011-05-31 och 2012-04-08. Polis och DO lade ner ärendet och kunde inte stödja praktikanten längre eftersom hon inte var villig att samarbeta. Det tycker jag säger en hel del. När inte polis och DO nappade på hennes anmälan kopplade hon in en jurist för att driva en civilrättsprocess. I och med detta fick jag ingå förlikning för att inte riskera att eventuellt förlora i en rättegång.”
Nu är muslimskan Rayan Abdel Rahman nominerad till april månads Malmö/Lund-bo i tidningen City. Inte förvånande alls, eftersom det framkommit klart och tydligt i tidningen som kom ut dagen efter förhandlingen, att de inte alls ville skriva om hela händelsen utan enbart plocka ut godbiten ”politiskt korrekt”, och som stödjer sig på dagens lagbok, vilken säger att man kan diskriminera indirekt fast man inte alls menat det.
Vicky Sjöberg
”I mitt fall har media verkligen förvrängt bilden av händelsen på min egen salong. Media har klart och tydligt visat att de velat vara ”politiskt korrekta” så att inget skulle kunna hända dem, men samtidigt förtiga vissa sanningar. Det är mycket märkligt varför man nu försöker undvika allt annat om hur majoriteten tänker och vilka önskemål folket har. Som det nu ser ut stödjer majoriteten av svenska folket min åsikt, att en egen företagare ska kunna ha egna synpunkter om huruvida man får bestämma på sin egen arbetsplats angående klädkod och stil. Slöja är dessutom inte ett tvång i religionens mening, det är bara den enskildes åsikt som bestämmer hur man klär sig. Majoriteten av muslimska kvinnor bär inte slöja och det är en tolkning också hur slöja ska bäras, därav många olika klädstilar med heltäckande eller bara hårtäckande huvudduk.”
Vicky anser att varje enskild företagare ska ha rättighet att kunna bestämma på sin arbetsplats och vilken klädsel, stil och andra praktiska saker som ska gälla. Hon tycker inte att det är ok att använda sig av religionen som bollplank och tvinga till sig symboler och annat som inte motparten är intresserad av. En praktikant ska räknas som en del av personalen – ett arbetsteam kan bestå av anställd eller praktikant och ägare.
Och det är bara att hålla med Vicky om detta. Detta kostade Vicky 27 500 kronor i förlikning. Hela Vickys blogginlägg kan läsas på hennes bloggsida här.
SweCon startar här en insamling till Vicky, då det är ett totalt haveri att hon ska behöva betala 27 500 kronor enbart av rädsla att kanske få betala en dyrare rättegång, lika gärna som att hon hade mycket väl kunnat vinna målet och slippa betala alls. Vilket ligger närmre till hands då DO och polis la ner ärendet.
För den som vill donera allt från en krona och uppåt kan göra det via Paypal-knappen nedan. SweCon donerar den första tvåhundringen direkt. Insamlingen kommer finnas i minst 14 dagar. ALLA pengar går oavkortat som gåva till Vickys salong. Donationerna kommer publiceras här allt eftersom de trillar in så alla ser totalen, och de är ”öronmärkta” åt Vicky.
Muslimska tjänade 27 500 på sin slöja, Trevligt omnämnande av Vicky

Read more: http://www.swedenconfidential.info/2012/05/09/frisorskan-vicky-sjoberg-skriver-om-diskrimineringsfallet-angaende-slojan/#ixzz1uMH4E9t4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar